Basilica of Our Lady of Lanka: Tewatta Church, Ragama

Basilica of Our Lady of Lanka: Tewatta Church, Ragama

Reading Time: 14 minutes
5/5 - (23 votes)

Basilica of Our Lady of Lanka or Tewatta Church (Sinhala: ලංකා අප ස්වාමිදුවගේ බැසිලිකාව – තේවත්ත; Tamil: லங்கா மாதா பேராலயம்) is a Roman Catholic basilica in Tewatte, Ragama, Sri Lanka. It comes under the purview of the Roman Catholic Archdiocese of Colombo and is a site of pilgrimage for Sri Lankan Catholics. This sacred church is home to the venerated statue of Our Lady of Lanka. Today, Tewatta Church stands as the only Basilica in Sri Lanka, where the highest number of devotees throng to celebrate the Feasts of Our Lady each year. To the Catholic community in Sri Lanka, Tewatte palliya (තේවත්ත පල්ලිය) is one of their most venerated shrines.

Tewatta Basilica Ragama (තේවත්ත බැසිලිකාව රාගම), is a fulfilment of a vow, erected in honour of the Virgin Mary, Our Lady of Sri Lanka, expressing the gratitude of Sri Lanka for Her intervention at the hour of need and protecting Sri Lankan soil from the perils of World War II. The then Archbishop, Rev. Jean Marie Masson, beseeched Mother Mary to intercede on behalf of Sri Lanka and protect the country. And in the event our country is saved from the effects of the war, the Basilica will be built in Her honour. But thanks to Our Lady, Her intercession saved our land.

The burden of fulfilling that vow fell on the shoulders of the late His Eminence Thomas Cardinal Cooray, and he fulfilled the vow during his tenure. Today we have a beautiful basilica that identifies the dedication of the Sri Lankan Church as a whole. Around the church is a large garden where rows of Na trees offer shade, enriching the serenity of the Basilica. Thewatta Church, Basilica of Our Lady of Lanka continues to unite all Catholics in prayer and devotion. It remains the iconic landmark of Ragama and continues to remain a desired religious site for faithful pilgrims.

Related Post: Holy Cross National Shrine, Marawila, Sri Lanka

Our Lady of Lanka Statue
The church is home to the venerated Our Lady of Lanka Statue.

History of Tewatta Church (Basilica of Our Lady of Lanka)

Our Lady of Lanka began its life In 1911, a small chapel dedicated to Our Lady of Lourdes (Mary Immaculate), France, was built in Thewatta by Rev. Fr. Kieger. This was the humble beginning of the Tewatte Church. And then, in 1917, a small grotto dedicated to Our Lady of Lourdes was added by Rev. Fr. Collorec with the help of the people from the Ragama parish. The growing popularity of the chapel led to the chapel being expanded into a church in the 1930s. However, Tewatta Church’s true rise to fame occurred due to the former Archbishop of Colombo, Jean-Marie Masson, during the outbreak of the Second World War.

World War II began on September 1, 1939, with the German invasion of Poland. On December 7, 1941, the Japanese military launched a surprise air attack on the United States Naval Base at Pearl Harbor, Hawaii. After the Japanese bombing of Pearl Harbor, the United States declared war on Japan. After the breakout of World War II, there was an imminent threat of an aerial assault by the Japanese military forces on Sri Lanka, and most Ceylonese were engulfed in fear. If any of the major powers at the time decided to use Ceylon, they would definitely gain a huge advantage and may even be able to win the war.

On May 26, 1940, Archbishop Jean Marie Masson kneeled at the Grotto at the Our Lady of Lourdes chapel in Thewatte and prayed earnestly to our lady. He made a vow to Our Blessed Mother Mary to intercede on behalf of Sri Lanka and protect the country from World War II. He prayed to God and vowed that if Ceylon got protected from major conflict, he would build a votive basilica under the title Our Lady of Lanka and entrust the safety of Sri Lanka to her maternal care. This chapel, grotto, and well with healing waters continue to exist today, just opposite the Basilica of Our Lady of Lanka, Tewatta.

On Easter Sunday, April 5, 1942, a Japanese force led by Commander Mitsuo Fuchida of Pearl Harbour fame attacked strategic targets in Colombo, including Colombo harbour, sinking several ships and causing widespread panic among the population. On Wednesday, April 8, 1942, the Japanese fleet, as expected, attacked Trincomalee as well. Archbishop Masson’s wish came true, and the country itself remained virtually unscathed by the war as the Japanese gave up their plans to invade Sri Lanka. After the atomic bombs were dropped on Hiroshima and Nagasaki, Japan surrendered on September 2, 1945, and the Second World War came to an end.

In 1946, Archbishop Masson obtained approval from Pope Pius XII for the construction of the Basilica in honour of Our Lady of Lanka. Unfortunately, Archbishop Masson passed away on July 28, 1947. The mantle of fulfilling this vow and building the votive shrine fell on the shoulders of his successor, the first Ceylonese Archbishop, His Eminence Thomas Cardinal Cooray, OMI. He took over the responsibility of fulfilling the vow of his predecessor and began to envisage this daunting project with much faith.

Earlier, the church owned a small piece of land on which the old chapel stood. Rev. Fr. Claude Lawrence had prayed that they would find some land next door, and shortly the estate named Orange Hill was up for sale, and the church purchased the land. The construction work on the basilica began soon afterwards. Plans and designs were needed, and a prudent Jesuit monk named Fr. Heras designed the Tewatta Basilica with some elements of Indian architecture.

Within these massive Church premises, one can also find a small granite chapel and a grotto. It is believed by many that the grotto is similar to the one found at the world famous pilgrimage site at Lourdes. It is recorded that the statue of Our Lady of Lanka was sculpted by a famous sculptor named Thedim of Fatima and brought to the Basilica of Our Lady of Lanka in December 1952. Cardinal Cooray had asked that three Na flowers be induced in the pedestal of the statue, enhancing the Sri Lankan expression.

Sculptor José Thedim

The world-famous International Pilgrim Virgin Statue (IPVS) of Fatima was sculpted in 1947 by world famous sculptor José Thedim. José Ferreira Thedim (1892–1971) is the Portuguese sculptor who created a statue beloved by millions. The image reflects the precise instructions of Sister Lucia. On May 13, 1917, the Blessed Virgin Mary first appeared to three shepherd children, Lúcia dos Santos, Francisco Marto, and Jacinta Marto, at the Cova da Iria outside the village of Aljustrel, near Fatima, Portugal, when they had a vision of a woman surrounded by light who identified herself as the Lady of the Rosary.

Basilica of Our Lady of Lanka, Tewatta
Basilica of Our Lady of Lanka Tewatta – A union of faith and perseverance

On February 4, 1950, the cornerstone for the Basilica of Our Lady of Lanka was laid. Construction was done with great care and creativity for many years. It was completed in 1974, a year after Pope Paul VI endowed the church with the title of Minor Basilica. On February 6, 1974, the consecration of the basilica and the crowning of the statue of Our Lady of Lanka took place, making it the National Basilica of Sri Lanka. So, as promised, a basilica was built on Thanksgiving for Our Lady of Lanka to protect Sri Lanka from the hazards of the Second World War. To this day, the Basilica of Our Lady of Lanka, Tewatta, receives tens of thousands of pilgrims annually, making it one of the most popular churches in the country.

The Architecture of Basilica of Our Lady of Lanka

The architecture of the Basilica of Our Lady of Lanka is a marvelous Asian cultural symbol designed by Fr. Heras, which includes a charming mix of local historical, cultural, and archaeological components. The front porch of the basilica is supported by six Grecian-looking pillars to commemorate the number of dioceses in Sri Lanka during that era (Colombo, Chilaw, Galle, Jaffna, Kandy and Trincomalee.)

The porch is crowned by a two-dimensional flame-like design, the center of which is hollow, and the hollow circle is set with glass panes pieced into an intriguing spider’s web. At the centre of the web is a cross bearing the figure of Christ, sculpted by the Sri Lankan artist, Leila Peiris. The crucifix glittering was a reminder of the love that Jesus had for all of us.

The glass panels and the cross front form a high, arched corridor with a ribbed roof. On both sides of the roof rise two spires on top of golden bell enclosures, and these resemble modern Hindu temple gopurams. Once a person enters the Basilica of Our Lady of Lanka, their eyes are drawn to the apse, which is painted a beautiful sky blue with artistic clouds. The apse forms a backdrop for the life-sized statue of Our Lady of Lanka, depicted standing on top of a snowy mountain peak. The walls of the Basilica of Our Lady of Lanka are made of solid granite.

The main altar of the Basilica of Our Lady of Lanka is made of a block of white stone brought from a quarry at Kirimatiyagara. The Stations of the Cross of Tewatta Church, which begin from the left of the old church and wind alongside the bathing ponds, the grotto, and the mission house,. It ends where a special dais is reached in front of the church, and this is the twelfth station that commemorates the death of Christ on the cross. The outside of the Basilica of Our Lady of Lanka, Tewatta, includes the four convents, the Museum and Jubilee Hall, the Retreat House, the new and old grottos of Our Lady of Lourdes, the bathing pond and lake, the old church, etc.

Image credit goes to its respective owners

Important Information

  • Address: Basilica of Our Lady of Lanka, Lankamatha Rd, Tewatta, Ragama.
  • Phone: 0112 958 211
  • Opened: February 6, 1974
  • Opening Time: Every day 5:00 am to 6:00 pm
  • Founder(s): Jean-Marie Masson
  • Archdiocese: Archdiocese of Colombo

How to reach the Tewatta Church?

From Colombo to Thewatta Church is 18.8 km away. Ragama Train Station in Thewatta Road, Ragama, is the nearby Train Station to the Basilica.

Address: Basilica of Our Lady of Lanka, Lankamatha Rd.,Tewatta, Ragama, Sri Lanka.

Feast Day of Basilica of Our Lady of Lanka

The annual feast day of Tewatta Church (Basilica of Our Lady of Lanka or Our Lady of Lanka) is celebrated on February 4. (Same day the Independence of Sri Lanka).

Tewatta Church Mass Time

Sunday

11am – Sinhala
12.15pm – Tamil
3.30pm – Holy Rosary
4.30pm – Holy Hour & Benediction
5pm – Sinhala
6pm – English

Saturday

9.30am – Sinhala
11am – Sinhala

First Saturday

7.30am – Sinhala (Mass in front of the Grotto)
11am – Sinhala

Tuesday

9.30am – Sinhala
Followed by the recitation of the Holy Rosary

Wednesday

9.30am – Sinhala
Followed by the recitation of the Holy Rosary

Thursday

9.30am – Sinhala
Followed by the recitation of the Holy Rosary

Friday

9.30am – Sinhala
Followed by the recitation of the Holy Rosary

Services at the Shrine of Our Lady Of Lourdes

On the first saturday of the month.

7am – Sinhala (Rosary followed Holy Mass)
9am – Sinhala (Rosary followed Holy Mass)
10.30am – Tamil (Rosary followed Holy Mass)
4pm – Sinhala (Rosary followed Holy Mass)
6.45pm – Candle light procession

Well of Holy Water

Daily 8.30am – 5pm

For more information regarding Tewatta Church Mass Schedule: Contact No: 0112 958 211

What is a Basilica?

The term Basilica is a title of honour given to certain churches because of their antiquity, dignity, historical importance, or significance as centres of worship. There are four major basilicas, all of which are in Rome: St. John Lateran (the Cathedral of the Diocese of Rome), St. Peter’s of the Vatican, St. Paul’s outside the Walls, and St. Mary Major. Major basilicas have the papal altar and holy door, which is open during the beginning of a jubilee Year. The pope also grants certain churches around the world the title of minor basilica. Minor basilicas enjoy certain ceremonial privileges. The papal arms may be displayed on the churches’ exteriors. As it is, there are currently well over 1500 basilicas all around the world. Tewatta Church, Basilica of Our Lady of Lanka is the only Roman Catholic church with basilica status in Sri Lanka. 

තේවත්ත බැසිලිකා දේවස්ථානය, රාගම

ලංකාවේ අප ස්වාමිදු නමින් ප්‍රකට රාගම, තේවත්ත බැසිලිකා දේවස්ථානය කතෝලික බැතිමතුන්ගේ ඉමහත් ගෞරවයට පාත්‍රවී ඇති පූජනීය ස්ථානයකි. ශ්‍රී ලාංකේය කතෝලික බැතිමතුන් එකතු වන ප්‍රධාන ස්ථාන අතර තලවිල හා මඩු දෙවස්ථාන වලට සුවිශේෂී ස්ථානයක් හිමි වන අතර, එලෙසම රාගම තේවත්ත දෙව් මැදුරට ද විශාල වශයෙන් බැතිමතුන් එක්රැස් වේ. තේවත්ත ජාතික බැසි­ලි­කාව ගැසට් නිවේ­ද­න­යක් මගින් ජාතික සිද්ධ­ස්ථා­න­යක් ලෙස නම් කර තිබෙන නිසා ජාති, කුල, වර්ණ­භේ­ද­ නොසලකා සැමට වන්දනා කිරී­මට අවශ්‍ය පහ­සු­කම් සලසා දී තිබේ.

අක්කර ගණනාවක විශාල ඉඩ ප්‍රමාණයක ඉදිවී ඇති තේවත්ත දෙව් මැඳුර අද වන විට විශාල බැතිමතුන් සංඛ්‍යාවක් ආශිර්වාදය ලබාගැනීමට පැමිණෙන දේවස්ථානයකි. රමණීය කඳු ගැටයක පිහිටා ඇති දෙව්මැඳුරට, රබර් ගස් මැදින් පිවිසෙන මාර්ගය දෙපස ඇති ගහකොළවලින් හමා එන සිසිලස ගතට මෙන්ම සිතට ද ගෙන එනු ලබන්නේ අප්‍රමාණ සැනසීමකි. පුදබිම රබර් ගස් ඇතුළු විවිධ ගස්වලින් සමන්විත දැකුම්කළු ඉතා ශාන්ත පරිසරය කාගේත් සිත් සතන්වලට සහනය ලබාදීමට සමත්ය.

තේවත්ත බැසිලිකා පුදබිමේ ඉතිහාසය

ක්‍රි.ව. 1911 දී කුඩා පැල්පත් දෙව්මැඳුරකින් තේවතු පුදබිමේ දී තේවත්ත පල්ලිය ඉදිවිය. තේවත්ත ගම්මානය මුල් කාලයේ දී රබර් වතු යායක් වූ අතර. එම වතුයාය හැඳින්වූයේ දොඩම් කඳු වතුයාය (ඔරේන්ජ් හිල්) නමිනි.

යුද්ධයත් දේවප්‍රේමයත් සිහිගන්වන උත්තරීතර සංකේතයකට නිදසුනක් ලෙස රාගම තේවත්තේ පිහිටි ‘ලංකාවේ අප ස්වාමිදුගේ බැසිලිකාව’ හෙවත් තේවත්ත ජාතික බැසිලිකා සිද්ධස්ථානය නම් කළ හැකිය. ඊට හේතුව නම් කිතුනුවන් අතර පමණක් නොව, අන්‍ය ආගමිකයන් අතර පවා නොමඳ ගෞරවයට පාත්‍ර වී තිබෙන මේ පරසිදු පුදබිම ඉදිවීමේ පසුබිම දෙවැනි ලෝක සංග්‍රාමයත් සමඟ ඈඳී තිබීමය.

ක්‍රි.ව. 1939 සැප්තැම්බර් 1 වන දින ජර්මනිය පෝලන්තය ආක්‍රමණය කිරීමත් සමඟ දෙවන ලෝක යුද්ධය ආරම්භ විය. 1940 වර්ෂය වනවිට මුළු ලෝකය පුරා යුද ගිනිදැල් වලින් වෙලීයමින් තිබු අතර, ඒ බව දැනගත් ශ්‍රී ලාංකිකයෝ අති මහත් භීතියට පත්වුහ. එවකට බ්‍රිතාන්‍ය අධිරාජ්‍යයේ යටත් විජිතයක් මෙන්ම උපාය මාර්ගික අතින් වැදගත් ස්ථානයක පිහිටීම, ලංකාව වෙතද යුද්ධයේ බලපෑම් එල්ලවීමට හේතු විය. එවකට කොළඹ අගරදගුරු අති උතුම් ‍ජෝන් මේරි මැසොන් හිමිපාණන් 1940 මැයි මස 26 වැනි දින තේවත්ත පුද බිමේ පිහිටි ලූර්දු මෑණි­යන්ට කැප කළ කුඩා දෙව්මැ­දු­ර ඉදිරිපිටට ගොස්, එහි පුද­සුන ඉදි­රියේ දණින් වැටී, යුද රකුසාගෙන් ශ්‍රී ලංකාව ආරක්ෂා කර දෙන ලෙස ඉල්ලා දේව මෑණියන්ට භාර­යක් වන්නේ එම යුද්ධයේ තිබූ බියකරු බව දැන සිටි නිසාය.

ලංකාව දෙවන ලෝක යුද්ධයෙන් බේරාදුනහොත්, මරියතුමිය නමින් තේවත්ත භූමිය තුළ විශාල බැසිලිකාවක් ඉදි කර, දේව මෑණියන්ව ‘ලංකාවේ අප ස්වාමිදූ’ නමින් අභිෂේක ගැන්වීමට ඔහු පොරොන්දු විය. විවිධ නාම වලින් දෙව්මවුන් හඳුවමින් එතුමියට ගෞරව දැක්වීම අතීතයේ සිටම සම්ප්‍රදායක් වූ අතර, ශු. ජපමාල මෑණියෝ, පාතිමාවේ අප ස්වාමිදූ, ලූර්දුවේ අප ස්වාමිදූ වැනි නම් එසේ යොදාගන්නා නම් වලට උදාහරණ වේ. මෙසේ අභිසෙස් කිරීමේදි ඒ නමටම ගැළපෙන විවිධ සංකේත යොදා ප්‍රතිමා සකස් කිරීමත් එකල සම්ප්‍රදාය විය. ශ්‍රී ලංකාව යුද්ධයෙන් බේරාදීමට ගරු කිරීමක් වශයෙන් දේව මෑණියන් ‘ලංකාවෙ අප ස්වාමිදූ’ වශයෙන් නම් කරනු ලැබීය. 1942 වසරේ දී ජපනුන් ත්‍රිකුණාමලය වරායට බෝම්බ හෙලා නැවතත් හැරී ගිය අතර, අප මවු­බි­මට කිසිදු කර­ද­ර­ය­කින් තොරව දෙවන ලෝක සංග්‍රා­මය නිමා­විය. (පරමාණු බෝම්බය හිරෝෂිමා සහ නාගසාකි වෙත හෙළීමෙන් පසුව, ජපානය 1945 සැප්තැම්බර් 2 වන දින යටත් වූ අතර දෙවන ලෝක යුද්ධය අවසන් විය.)

කතෝලික විශ්වාසයට අනුව දෙව් මෑණියන්ගේ මැදිහත්කම තුල අප සැම රැකදුන්නා කියන විශ්වාසය අප තුල ඇත. දෙවන ලෝක යුද්ධය නිමාවට පත් වී, ප්‍රර්ථනා කළ ලෙසම ශ්‍රී ලංකාව යුද්ධයෙන් ගැළවීමත් සමග තමා වූ බාරය ඔප්පු කිරී­මට කාලය පැමිණියේය. බැසිලිකාව ඉදිකිරීම සඳහා12 වැනි පියුස් පාප්ව­හ­න්සේ­ගෙන් නිල අවසරය ලබා ගැනීමට මේරි මැසොන් හිමිපාණන් රෝමය බලා පිටවූ අතර එම විශේෂ අව­ස­රය ලැබිණි.

එහෙත් තමාගේ බාරය අනුව බැසි­ලි­කාව ඉදි කර­න්නට පෙර ක්‍රි.ව. 1948 ජුලි මස 28 වැනිදා අති උතුම් මේරි මැසොන් හිමිපාණන් ස්වර්ගස්ථ විය. ඉන්පසු එම භාර­දූර කාර්ය­ය ඉටුකිරීමට උර­දෙන්නේ මෙරට ප්‍රථම කාදි­න­ල්ව­රයා වීමේ භාග්‍යය ලත් කාදිනල් තෝමස් බෙන්ජමින් කුරේ හිමි­පා­ණෝය. උන්වහන්සේ ද මරියතුමියට දැඩි සේ භක්තියක් දැක්වූ පියතුමෙකි. අග­ර­ද­ගුරු හිමි­පාණෝ බැසි­ලි­කාව ඉදි කිරී­මට සුදුසු ඉඩ­මක් සොය­මින් පසු­වෙද්දී තමා දේව මාතා­වන්ට බාරය වූ කුඩා දේව­ස්ථා­නය ඉදි­රි­පිට වූ ‘ඔරේන්ජ් හිල්’ නම් රබර් වත්ත විකු­ණන බවට උන්ව­හ­න්සේට ආරං­චි­යක් ලැබෙන්නේ ඉන්ප­සු­වය. අක්කර ගණ­නා­වක් පුරා පැති­රුණු හරිත රබර් යායක් වූ එම ඉඩම බැසි­ලි­කාව ගොඩ­නැ­ඟීම සඳහා මන­රම් ස්ථාන­යක් බව දකින අගරදගුරුතුමා එය මිලට ගත් අතර, කඩි­න­මින් එහි ඉදි­කි­රීම් කට­යුතු ආරම්භ කළේය.

දේව මෑණියන්ට වූ භාරය ඉෂ්ට වීමෙන් අනතුරුව 1951 පෙබරවාරි මස 04 වැනි දින මෙම බැසිලිකාවට මුල්ගල තබා 1974 පෙබරවාරි මස 06 වන දින වැඩ කටයුතු නිම කළේය. මැසොන් අගරදගුරු හිමි තමන් මරියතුමියට වූ භාරයේ පොරොන්දුව ඉටු කිරීම සඳහා මෙම දේව මන්දිරය “ලංකාවේ අප ස්වාමිදු” යන නාමයෙන් නම් කළහ. බැසිලිකාව ඉදිකිරීමට මුල්ගල තබා ඇත්තේ ශ්‍රී ලංකාව නිදහස ලබා හරියටම වසර තුනකට පසුවය. 1951 වස­රේදී මුල්ගල තැබූ මෙම දර්ශ­නීය බැසි­ලි­කාව ස්වර්ගස්ථ මැසොන් අග­ර­ද­ගුරු හිමිගේ බාර පොරො­න්දුව අනුව “ලංකාවේ අප ස්වාමිදු” වෙනු­වෙන් අබි­සෙස් ලබන්නේ 1974 පෙබ­ර­වාරි මස 06 වැනි­දාය.

බැසි­ලි­කා­වක් සාමන්‍ය දෙව්මැ­දු­ර­කින් වෙනස් වන්නේ කෙසේදක්?

අතී­ත­යේදී රෝමයේ පොදු කට­යුතු සඳහා භාවිතා කළ විශාල ගොඩ­නැ­ගිලි බැසි­ලිකා ලෙස හඳුන්වා ඇති අතර පසු­කා­ලී­නව විශාල කතෝ­ලික දේව­ස්ථාන බැසි­ලිකා නමින් හඳුන්වා තිබේ. ග්‍රීක බසින් බැසි­ලිකා යන්නෙහි අරුත ‘රාජ­කීය’ යන්නයි. මුළු ලෝකය පුරාව එවැනි බැසි­ලිකා 1587ක් පිහිටා තිබෙන අතර ඉන් 49ක් පිහිටා ඇත්තේ ආසි­යා­වේය.

තේවත්ත බැසිලිකා දෙව් මැදුරේ රෝගීන්ගේ මංගල්‍යය

සෑම වසරකම අගෝස්තු මස අවසාන ඉරිදාවේ පැවැත්වෙන “බැසිලිකා දෙව් මැදුරේ රෝගීන්ගේ මංගල්‍යය” නම් අතිවිශේෂ රෝගීන් වෙනුවෙන් පැවැත්වෙන ආශිර්වාද දේවමෙහෙය නිසා මෙම දේවස්ථානය මහත් ප්‍රසිද්ධියක් උසුලයි. මුලින්ම මේ රෝගීන්ගේ දේව මෙහෙය පවත්වා ඇත්තේ දෙවන ලෝක යුද සමයේ අති උතුම් මේරි මසොන් හිමිපාණන් දේව මෑණියන්ට බාරය වූ පැරණි දෙව්මැඳුරේ ලූර්දු ගුහාව අබියසයි. එතැන් සිට මේ දක්වා සැම වසරකදීම අගෝස්තු මස අවසන් ඉරු දින පවත්වනු ලබන සුව මංගල්‍යයට දිවයිනේ දස දෙසින් ලක්ෂ සංඛ්‍යාත බැතිමත්හු පැමිණෙති. එමෙන්ම අන්‍ය ආගමිකයන්ද පැමිණ ලංකා අප ස්වාමිදුගේ වරප්‍රසාදයත් පිහිටත් ලබා ගැනීමට කටයුතු කරති. විවිධ සිදුවීම්, ජීවිත බාධක, අරගල වලද මැදිහත්ව දුකින් පෙලෙන ජනතාවට අවශ්‍ය සහනය සැලසීම මෙම දේවස්ථානයේ විශේෂත්වයකි. කිසිවක් සිය ඇදහිල්ලට බාධාවක් කර නොගත් බැතිමතුන් මෙන්ම විවිධ රෝගවලින් පෙළෙමින් එක්තැන් වී සිටින දහස් ගණන් රෝගීන් පවා අත්වාරුවලින්, රෝද පුටුවලින් හෝ සෙස්සන්ගේ කර මතින් පැමිණ සුව මෙහෙයට එක් වන්නේ දැඩි බැතියකින් සහ විශ්වාසයකිනි.

රැකියා ප්‍රශ්න, පවුල් ප්‍රශ්න, දරු සම්පත් අහිමි වීම, විවාහ අපේක්ෂා බිඳවැටීම් ආදි ජීවිතයේ විවිධාකාර ප්‍රශ්න කරදර හමුවේ දේව මාතාවන්ගේ පිහිට අපේක්ෂාවෙන් බැසිලිකා පුදබිමට පැමිණෙන සැදැහැවතුන් අතර විශේෂයෙන් ලෙඩ-දුක් වෙනුවෙන් පිහිට පතන්නෝ බොහෝය. පැරණි දෙව්මැඳුරු භූමියේ ළිඳෙහි ජලය පානය කිරීමෙන් සහ ගත තැවරීමෙන් අසනීප වූවන් සුවය ලබන බව විශ්වාස කරනවා සේම ලෙඩරෝගවලින් ආරක්ෂා කරගැනීමේ පැතුම ඇතිව කුඩා දරුවන් මෙහි දියෙන් නැහැවීමද සිරිතකි. එමෙන්ම නිවෙස්වල ආරක්ෂාව පතා එම ළිඳෙන් වතුර බෝතලයක් රැගෙන යෑමටත් බොහෝ බැතිමත්හු අමතක නොකරති. රට පුරා පැතිරගිය මැලේරියා වසංගතයේදී බොහෝ දෙනකු මේ ළිං දිය ගත තවරාගැනීමෙන් සුව ලද බවද ජනප්‍රවාදයේ සඳහන්. වේ. රෝගීන්ගේ මංගල්‍යයට පමණක් නොව, ජීවිතයේ විවිධ අවශ්‍යතා සඳහා දේව මැදිහත්වීම පතා මෙහි එන බැතිමතුන්ගේද අඩුවක් නැත.

ලංකාවේ අප ස්වාමිදූ ප්‍රතිමාව

බැසි­ලි­කාව ඉදි­වෙ­මින් පව­තින අත­රේම “ලංකාවේ අප ස්වාමිදූ’ ප්‍රතිමාව” ද නිර්මා­ණය වූ අතර පෘතු­ගා­ලයේ පාති­මාවේ අප ස්වාමිදූ ප්‍රති­මාව නිර්මා­ණය කළ ශිල්පියා විසින්ම එය සිදු කිරීම ද විශේ­ෂ­ත්ව­යකි. දේව මාතා­වන්ගේ ප්‍රති­මාවේ දෙපා මුල නා මල් කිනි­ත්තක් රඳවා ඇත්තේ ශ්‍රී ලාංකික අන­න්‍ය­තාව පෙන්නුම් කිරී­ම­ටයි.

දේව මෑණි­යන්ගේ දෑතේ තබා ඇති ජේසු බිලි­ඳුන් සුරත දිගු කොට ජප­මා­ලය පෙන්වන අතර, උන්ව­හන්සේ අනෙක් අත දිගු කොට තම මෑණි­යන් පෙන්වන බවක් එම ප්‍රති­මාවේ වේ. එයින් පෙන්නුම් කෙරෙන්නේ නිතර ජප­මා­ලය උච්චා­ර­ණය කරන ලෙස දේව මෑණි­යන් සැදැ­හැ­ව­තුන්ට ආරා­ධනා කරන බවත් එසේ කරන අය දේව මාතා­වන් වහන්සේ තම ජේසු බිලි­ඳුන් තුරුලේ හොවා වැළද ගන්නා බවත්ය. දේව මාතා ප්‍රති­මාවේ ජේසු බිලි­ඳුන්ගේ හස්තය මත රඳවා ඇත්තේ හය­වැනි පාවුලූ පාප්ව­හන්සේ 1970 දෙසැ­ම්බර් 04 වැනිදා දිව­යි­නට වැඩම කළ අව­ස්ථාවේ තෑගි කරන ලද ජප­මා­ල­යයි.

දේව­මාතා වහ­න්සේගේ සහ ජේසු බිලි­ඳුන්ගේ සිරස් මත පලදා ඇති ‘රන් ඔටුනු’ද දේශීය කලා ලක්ෂණ ඇතිව නිර්මා­ණය කර තිබේ. එම රන් ඔටුනු සෑදීම සඳහා අවශ්‍ය රත්ත­රන් අති උතුම් මැසොන් රද­ගුරු හිමි­පා­ණන්ගේ කාලයේ සිට වසර ගණ­නා­වක් තුළ රැස් කරන ලද ඒවාය. හිටපු අග­ර­ද­ගුරු හිමි­ව­රුන්ගේ මුදු, කුරුස සහිත මාලද මෙන්ම කොළඹ කොච්චි­කඩේ සහ වෙනත් දේව­ස්ථා­න­ව­ලින් පරි­ත්‍යාග කරන ලද රත්රන් භාණ්ඩ ඒ සඳහා යොදා­ගෙන තිබේ.

තේවත්ත බැසිලිකා සිද්ධ­ස්ථා­නයේ අංග

සිද්ධ­ස්ථා­නයේ අභි­මා­න­වත් පෙනුම මෙන්ම දේවස්ථාන භූමිය පුරා­වට තිබෙන අනෙ­කුත් අංග ද එහි අපූ­ර්ව­ත්ව­යට හේතු වී තිබේ. සිද්ධ­ස්ථා­න­යට යාබද කඳු ගැටයේ ඉදි කර ඇති දර්ශ­නීය ලූර්දු ගුහාව කාගේත් නෙත් සිත් සන­සා­ලයි. ලූර්දු නුවර දේව­මාතා දර්ශ­නය වූ ස්වාභා­වික පරි­ස­ර­යට සමාන මෙම පරි­ස­රයේ ගල් පර්ව­ත­යක් තුළ ඉදි කර ඇති මෙම නව ලූර්දු ගුහාව බැසි­ලි­කාව සතු අපූ­ර්ව­තම නිර්මා­ණ­යකි. එමෙන්ම බැසි­ලිකා භූමිය පුරා­ව­ටම දක්නට ලැබෙන හරිත පැහැ­යෙන් දිදු­ලන රුක් වගාව අති උතුම් තෝමස් කුරේ කාදි­නල් හිමි­පා­ණන්ගේ සැල­ස්මකි. සෙසු අංග අතර ඥාන­කාන්ති මන්දි­රය, කන්‍යා­රා­මය, පිය­ව­රුන්ගේ නේවා­සි­කා­ගාර, වන්ද­නා­ක­රු­වන්ට අවශ්‍ය නිවාස, කතෝ­ලික දහමේ චිත්‍ර, කලා­කෘති ආදිය වේ.

හරිත පැහැයෙන් දිදුලන අතිරමණීය පරිසරයක පිහිටා ඇති මේ ජාතික සිද්ධස්ථානය නා, කොහොඹ, බුරුත, මහෝගනී, මැගොනි, කුඹුක්, පිහිඹියා ආදි විවිධ ගස්වලින් පිරිවරා සිටීම නිසා අතිශය සෞම්‍ය සිහිලැල් පරිසරයකට උරුමකම් කියයි. බැසිලිකාව ඉදිරිපිට පිහිටි වන්දනාකරුවන්ට සෙවණ දෙන තුරු වදුල සිටුවා ඇත්තේ අත්ල විදහා සිටින විට ඇඟිලි දිස් වන අයුරිනි. එනිසා බැසිලිකාව ඉදිරිපිට පීඨිකාවේ පැවැත්වෙන මෙහෙයන් බාධාවකින් තොරව දැක-බලාගැනීමට සැහැදැවතුන්ට අවස්ථාව සැලසේ. ඒ සියල්ල තෝමස් කුරේ කාදිනල් හිමිපාණන්ගේ සැලසුම්ය.

බැසි­ලි­කාවේ ඇති සුවි­ශේෂ අංග අතර දෙව්මැ­දුර ඇතු­ළත ඇති ප්‍රධාන සුදු තිරි­වානා අල්තා­රය හෙවත් පුද­සුන අපූ­ර්ව­තම නිර්මා­ණ­යකි. මෙය කිරි­බ­ත්ගොඩ ගල්හේන හන්දිය අසල ගල් වළ­කින් ලබා ගන්නා ලද තනි සුදු ගල් කුට්ටි­යක් වන අතර එහි බර ටොන් 18කි. එය ගෙන ඒම මෙන්ම දෙව්මැ­දු­රට ඇතුළු කිරී­මද පහසු නොවූ අතර ඒ සඳහා කම්ක­රු­වන් දොළොස් දෙනෙකු සති දෙකක් තිස්සේ වෙහෙස වූ බව පැවසේ.

ශුද්ධ වූ බයිබලයේ එන ‘සීලොවම් පොකුණ’ හා සමානව මෙහි පිහිටි ආශීර්වාදිත ජල තටාකයෙන් එතෙර වීමෙන් සුවය ලැබෙන බවට විශ්වාස කරන බැතිමතුන්ගෙන් සැම සෙනසුරාදා, අඟහරුවාදා සහ බ්‍රහස්පතින්දා දිනයකම පුදබිම පිරී-ඉතිරී යයි. අලුතින් ස්ථාපිත කළ අලංකාර ‘ඉටිපන්දම් පල්ලිය’ නිසා පුදබිමේ අසිරිය තවත් වැඩි වී තිබේ. ප්‍රංශයේ ලූර්දු නුවරට ගොස් වන්දනාමාන කිරීමට නොහැකි බොහෝ බැතිමතුන්ට තේවත්ත ජාතික බැසිලිකා සිද්ධස්ථානය අපූර්වතම ආශීර්වාදයක් බව මෙහි පැමිණෙන ඕනෑම අයකුට සිතෙනු ඇත.

ප්‍රධාන අල්තාරය පිටුපස කොටස තට්ටු දෙකකින් සමන්විත දෙමහල් ගොඩනැගිල්ලක් වන අතර, පහත මහල අද දිව්‍ය සත්ප්‍රසාද වන්දනාව සඳහාම වෙන් කර තිබේ. එමෙන්ම පැරණි කතෝලික සම්ප්‍රදාය අනුව මෙම දෙව් මැදුර ඉදිකිරීමට පුරෝගාමී වූ ස්වර්ගස්ථ වූ අතිඋතුම් කාදිනල් තෝමස් බෙන්ජමින් කුරේ හිමිපාණන්ගේ ශ්‍රී දේහය, මෙම නව දිව්‍ය සත්ප්‍රසාද කුටිය තුල තැන්පත් කොට ඇත. මෙම ස්ථානයට පැමිණ ලෙඩ දුක් සුවවීමට භාර හාර වීමෙන් එම ලෙඩ රෝග සුව වන බවට කිතුණු බැතිමතුන් අතර දැඩි විශ්වාසයක් පවතියි.

Reference(s): Silumina | Sundaytimes.lk | Wikipedia

Affiliate Disclosure: As an Amazon Associate, I earn from qualifying purchases. This blog post may contain other affiliate links as well by which I earn commissions at no extra cost to you. 

1 thought on “Basilica of Our Lady of Lanka: Tewatta Church, Ragama”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

SA Graphics Official